Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 22 mars 2014

Ha tålamod

Ha tålamod och låt allt ta sin tid. Ha tålamod och möt dig själv där du är. Ha tålamod med mig själv där jag är. Ha tålamod för det som händer i mig. Ha tålamod för min omgivning som precis lärt sig se mitt nya jag och mina nya beslut. Jag vet hur lång tid det tog att mogna i mina beslut. Min omgivning behöver ha samma tid och samma chans. 

Ha tålamod och vänta till min frukt är mogen. Äter jag den för tidigt är den hård, sur och bitter som gör att jag inte tar in det jag smakar på ett öppet och villigt sätt utan håller emot. 

Men när jag känner att mitt beslut är självklart är mina farhågor, ängslan, fantasier och våndor som helt bortblåsta. 

Möt min omgivning på samma sätt som jag tillät att möta mig själv. Vissa kommer att stötta mig, andra kommer att förkasta mina val, några kommer att ställa sig frågande, vissa kommer att förakta mig, andra åter kommer kanske att göra som jag. 

Jag är inte född att följa och leva upp till andras värderingar och drömmar, jag är född att följa mina egna. På samma sätt är andra destinerade att följa det som känns rätt för dem. Min uppgift är att följa mina och inte hindra andra att följa sina. 

Låt min nyfikenhet på livet och det jag ännu inte mött få mig att våga pröva. Låt mig aldrig fördöma andras val, även de val som jag nästan inte står ut med. Låt mig istället väckas av min inre nyfikenhet att veta mer varför andra gör sina val. Först då kan också jag växa utan att fördöma andra. 

Ger du andra chans att ta sin tid för att förstå dina val? Är du nyfiken på andras val?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948