Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 26 mars 2014

Man

I min beskrivning av mig själv och vad jag tänker och tycker använde jag länge ordet man. Man tycker, man tänker, man känner och man gör. 

När jag använder ordet man om mig själv tar jag distans från mig själv och det jag säger blir mer utanför mig själv där jag inte behöver stå för det som kommer från mig, jag har en smitväg.

Jag behövde känna att det som var jag i handling, tanke och känsla var en del av mig och något som jag också behövde stå för, särskilt för mig själv. På det sättet skulle jag bli ärlig mot mig själv och andra. 

När jag använder ordet jag istället för man kan jag inte komma undan, det blir en direkt koppling mellan det jag säger och det jag står för just då. 

Jag identifierar mig som jag istället för man.

Hur definierar du dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948