Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 8 mars 2014

Tacksam för det lilla

Att vara tacksam för det lilla är inte att ge upp det stora. Att vara tacksam för smulorna är att välja att se det jag får inte det jag inte får. Att se vad som inte finns istället för det som finns gör att jag missar att njuta av det som är.

På min resa till Philippinerna möter jag mycket fattigt folk. Egentligen är de flesta fattiga på något sätt. En del har jobb som är dåligt betalt andra har tillfälliga dagsjobb, väldigt många har inget arbete alls.  

Landet är till ytan 2/3 av Sverige spritt på väldig många öar med 90 milj. invånare. Stor del av ytan är otillgängliga bergsmassiv.  Många har låg utbildning, liten tillgång till sjukvård och tandvård. Regeringen är korrupt och alla vet det och ingen tror att det går att ändra på. Har du pengar kan du få det du vill och behöver. Har du inga pengar får du inget.

I ett land med väldigt många invånare på en liten yta bor det människor överallt. Väldigt många bor vad vi kanske skulle säga i tillfälliga bostäder, ruckel. Barn finns över allt och tillgång på rent vatten och mat är begränsat. 

I ett land där inget är givet bor det ändå människor med stort hjärta som försöker att finna ett eget värde, överleva och vara tacksamma för det som finns. 

I ett land som detta drabbas landet även av olika typhoner, tsonamin och andra katastrofer regelbundet. 

Livet fortsätter ändå. 

De människor jag möter är ändå fyllda av värme, kärlek och tro på något. De ger inte upp och de accepterar det lilla som finns även fast det är väldigt lite. 

Det finns kvarter i Manila jag ska undvika men i det stora hela kan jag röra mig var som helst. Det uttalas en känsla av laglöshet på vissa ställen men jag har inte mött något sådant alls. Kanske är jag för aningslös för att inse risken. Jag rör mig fritt och jag möts av vänlighet. Jag vet att jag är en turist, en forigner som andas hopp och frihet för en Filipino. 

Trots allt detta finns det en tacksamhet och en vilja att hitta möjlighet till det lilla, inte det stora. Tacksamhet att få tillgång till något att äta för dagen. 

Jag känner tacksamhet att möta alla dessa vänliga människor som ser mig som en möjlighet inte ett hot. 

Jag känner tacksamhet i att få dela människors hopp och tro på något. 

Jag känner en tacksamhet  att få lära mig av dessa människor att se det jag har idag och leva här och nu. 

Har du något att lära och vara tacksam för? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948