Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 25 mars 2014

Vill och måste

Det finns avgörande skillnader på slutresultatet som just beror på om jag vill eller om jag måste

När jag vill en sak engagerar jag hela min själ och min energi för att komma dit för det finns en passion och en vilja att göra det jag vill gör. Jag finner nya vägar och jag får nya idéer som väcker mina sinnen för att komma på lösningar för att nå det jag vill nå och kanske till och med är passionerad för. Det jag gör driver mig till att finna nya väger eftersom det finns en stark önskat att nå det slutresultat jag vill.

När jag agerar på att jag måste göra något blir mitt sökande inte fokuserat på vad jag vill utan för att jag måste och urvalet blir också en följd av detta. Jag kanske finner arbeten som jag definitivt inte vill ha, men jag behöver pengarna och därmed drivs jag av ett annat syfte. Min tanke blir blockerad av måste istället för vill och lösningarna blir därefter. 

Med måste istället för vill i min kropp leder det troligtvis till fel val och kanske också fel urval för att välja. Fantasin begränsas i måste och vidgas i vill.

Till exempel om jag säger - Jag måste gå ner i vikt! styr hela mitt uttalande till något som känns tvingande. Väljer jag istället att säga - Jag vill gå ner i vikt! känns allt helt plötsligt lite lättare även fast jag inte förändrat nått i handling.

Vill hjälper mig att styra rätt med en bra känsla, måste tvingar in mig i något som mer blir ett tvång.

Hur hanterar du vill och måste i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948