Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 22 juni 2014

Brister

Vad styr mig i min inre kompass? Tankar och känslor resulterar i handlingar. Värderingar som jag tagit till mig använder jag för att förhålla mig till min omgivning. Rätt och fel, bra eller dåligt, positivt eller negativt. Mina värderingar får mig att söka mig till det jag attraheras av och känner igen. 

Det som jag upplevt som negativt eller saknat i livet försöker jag undvika eller kompensera. Jag har skapat mig en brist på en känsla och en upplevelse, jag har tagit till mig en bristvärdering. 

Bristvärderingen ligger och tär i mig och har en tendens att styra mig. 

Ett exempel på en bristvärdering är om jag aldrig hört min pappa säga till mig att han älskar mig och jag saknat det, finns det en risk att jag åter och åter igen försöker kompensera genom att säga det om och om igen till mina barn, även fast de aldrig fått brist på det. 

Att tro att jag saknar något och ständigt söker det, vad det än är, är också en bristvärdering, även fast jag troligen redan haft det från början. 

Finns det saker hos dig som du försöker kompensera eller undvika om och om igen i ditt liv? 

1 kommentar:

  1. Haha! Känner PRECIS igen det du skriver. Jag säger till mina barn om och om igen att jag älskar dem. Alex brukar numer sucka till svar och säga: "JAG VEEEEET MAMMA". Snacka om överkompensation... :)

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948