Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 28 juni 2014

Öka antalet positiva beslut

I min livskarriär har jag varit duktig på att fatta olika slags beslut. Både direkt medvetna beslut men också mer omedvetna beslut, men ändå beslut. 

Alla beslut jag fattat har fått konsekvenser. De har lyft mig eller hållit mig kvar. De har också sänkt mig. 

Besluten är alla mina. Jag kan definitivt inte skylla dessa på någon annan än mig själv även när det som hänt kan upplevas att jag inte haft möjlighet till påverkan. Jag var där och jag var en del av det på något sätt. 

En del konsekvenser kan jag uppleva att jag blivit drabbad av men även där kan mina beslut vara en del av det. 

Så för att förändra min situation, vilken den än är, behöver jag fatta ett antal fler positiva beslut. Jag behöver öka de beslut som direkt leder mig framåt och uppåt både fysiskt i min hälsa men också psykiskt. Jag behöver fatta beslut som ökar mina positiva känslor och ökar mitt välbefinnande. 

Det kan se ut så här: " - Jag är värd att äta nyttigt idag för det är fredag" istället för "- Jag är värd att äta onyttigt idag för att det är fredag." 

Vad är jag värd? Jo flera positiva beslut istället för fler negativa beslut. De negativa besluten finns där alltid det är de positiva jag behöver öka. 

Hur tänker du? Ger du dig själv chansen att fatta positiva beslut för att du är värd det? 

1 kommentar:

  1. Något vi ofta behöver bli påminda om. Att sätta positivt före negativt. En bra tanke.

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948