Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 19 juni 2014

Skuld 2

Skuld kan styra mitt syfte och mina handlingar. Skuld bär frukt från mina tidigare handlingar eller andras handlingar .

Mitt ego älskar skuld. Ibland vill han vältra sig i det, ibland vill han styra om mina syften och vissa gånger kladda till det ordentligt just bara för att jag ska förstärka min skuld och påverka mina känslor. 

Skuld skiljer sig från skam att den är styrd av vad jag gjort, vad jag inte gjort eller vad någon annan gjort eller inte gjort som låter sig påverka mig. Skam återkommer jag om mer senare.

Skulden kan jag ta bort men den kan också leva med mig hela mitt liv. Allt styrs  av vad jag själv är beredd att göra åt det. Skulden bygger på mitt eget tänk som påverkar mina handlingar och känslor. 

Jag kan t.ex. en gång i tiden ha fattat ett beslut att jag verkligen inte ska såra min mamma (kvinnor) som jag såg min pappa göra. Konsekvensen kan bli att jag inte vågar stå upp för vad jag vill just med risk att jag kan såra någon annan. Skulden styr mig från en historisk känsla men i min närvaro idag och i framtiden. Resultatet blir att jag dömer mig själv och hindrar mig själv utifrån vad jag sett andra göra.

Gammal känsla=Beslut(Tanke)=Syfte=Skuld=Handling=Ny skuld

Ändra:

Gammal känsla=Nytt beslut=Nytt syfte=Ny handling=Ingen ny skuld

Vilken skuld går du och bär på? Kanske tänker du att du inte styrs av sådant här?

1 kommentar:

  1. Väldigt intressant och bra skrivet. Det här kommer jag återkomma till att läsa så att det blir en ekvation jag kan utantill för att dela med mig av till andra. Tack för den!

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948