Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 30 juli 2014

Andras beteende blir mina

Jag har olika sätt att vara och agera. Jag har olika typer av beteenden både sådana jag gillar men också sådana som jag gillar mindre eller inte alls. Det är en del av mig som jag lever med. Jag kan förstärka eller minska mina invanda beteenden men de kommer alltid att finnas där för att de har planterats för länge sedan och etablerats under mycket lång tid. 

Vad jag kan göra är att vara uppmärksam på vilka beteenden jag har och minska dessa eller effekterna av dessa. 

Var kommer de i från? Hur kan det komma sig att jag tagit till mig beteenden som jag har besvär med? 

Det handlar alltid om att jag fått någon slags fördel av det, annars hade jag inte tagit till mig beteendet, som t.ex. att hantera rädsla, allians eller önskan om förebild. 

Jag kan se att det finns beteenden som min pappa hade som jag själv redan som liten ogillade men som jag ändå som vuxen tagit efter och använder mig av. Jag ogillar dessa men ändå, i vissa situationer så bryter de igenom när jag själv tillfälligt befinner mig i obalans.

Hur ser dina beteenden ut? Har du koll på alla och hur gör du för att hantera dessa delar av dig? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948