Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 1 juli 2014

Jag vill bli ledd men inte puttad

Problemet i all förändring är styrd av vad jag själv vill.

Någon kan visa mig var vattnet finns men ingen kan tvinga mig att dricka. 

Jag bestämmer själv om jag vill ta steg, vilka steg jag vill ta och vad jag vill göra med dessa steg. Jag styr mina framsteg men jag styr också när jag står still eller går tillbaka. Alla mina steg är mina egna även mina misstag. 

Jag ber om hjälp när jag inte längre anser att jag själv klara av att förändra och det får för stora konsekvenser för mig att inte göra det.  

Det är där en samtalsterapeut eller någon annan kan komma in beroende på dina problem. Denna kommer in när du inte längre själv har lösningen. 

Denna visar dig en väg och hjälper dig att se detaljerna med sin kunskap. Det är också i detaljerna som lösningen ligger. Du har din lösning redan men du ser den inte. Det är just där hjälpen kommer in. 

Men först när du är mogen för det och vill själv. Först när du själv givit upp.

Har det hänt att du försökt allt för länge med samma typ av lösning men inte kommit vidare? Fundera på vad som hände när du till slut sökte hjälp och fick hjälp. 


4 kommentarer:

  1. Exakt, om man gör samma sak hela tiden får man också samma resutlat! Där behöver man reflektera precis såsom du också skriver att man behöver fundera på vad som hände, vad är nästa steg och hur kan man göra annorlunda!

    SvaraRadera
  2. Bra synpunkter och det är tur att det finns hjälp att få när man har fastnat i samma spår.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte alls första raden i inlägget, men i övrigt är inlägget mycket tänkvärt. Vi kan visas för alla möjliga vägar och möjligheter men vi behöver själva ta stegen i någon riktning eller välja att låta bli. Jag har bett om hjälp rätt ofta senaste veckorna och det är för att jag verkligen har vetat vad jag velat göra och vart jag är på väg. Det är svårt att be om hjälp om man inte alls vet vad man vill. Att veta att man vill ta sig ur ett befintligt tillstånd är också att veta vad man vill - på ett annat sätt. Ett önskemål om förändring öppnar för att ta in förslag på möjligheter. Men jag håller inte med om att det innebär att man "ger upp", som du skriver. Utan snarare att man förlikar sig med att man inte har svaret inom sig och söker sig vidare. Det är i allra högsta grad kämparglöd, vilja och mod.

    SvaraRadera
  4. Ja det går inte att få någon att ändra sig som inte vill. Det gäller att komma till den där punkten när man verkligen bestämmer sig och är redo för både hjälp och action.

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948