Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 9 juli 2014

När det som händer faktiskt händer

Så var det just det. Min egen närvaro. Min egen närvaro när det som händer precis i mitt detta nu händer. När det händer så behöver jag vara närvarande och se vad det är som faktiskt händer. Se och ta in. Känna och beröras. Vara tacksam att det händer, vad det än är. Utan händelse är jag död. Det är jag själv som värderar om händelsen är dålig eller bra. Händelsen är.

För mig, som var en kontrollfreak, länge, hade koll, superkoll på många saker och vissa saker hade jag ingen koll alls på. Jag lärde mig tidigt att läsa av ett rum. Jag lärde mig tidigt att inte lita på det jag såg eller hörde någon säga utan det var vad jag kände som var sanningen. Samtidigt så slutade jag att känna in det som faktiskt var där. Jag slutade att känna det som var gott, det som var vackert och det som var kärlek. Jag såg det inte, även fast jag trodde att jag såg det. Jag såg det definitivt inte så här efteråt. Jag analyserade och jag tolkade.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Det kanske är så att det var den andra av två känslor jag mer såg och det var bristen på det första. Jag hade brist på och lärde mig att lyssna in brist på kärlek men hade ingen förmåga och hade glömt hur kärlek verkligen såg ut och kändes. Kärleken var inte ens en skugga utan mer något andra talade om.

Min kontroll dödade det som faktiskt pågick och som just var kärleken. Jag kontrollerade min rädsla.

Är du närvarande här och nu och verkligen ser vad som finns av all kärlek i värden som finns just för dig? (Det låter verkligen flummigt att skriva det som jag skriver men det har blivit mer och mer en sanning.) Är dina ögon, dina öron, din lukt, din smak och dina känslor öppna för att se det som faktiskt finns? Ibland glömmer vi bort. Ägna din dag för att se allt som du faktiskt har tillgång till och som du får till just dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948