Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 6 juli 2014

När någon inte gillar mig

Ibland finns människor runt omkring mig som inte gillar mig.  Människorna bara inte gör det eller de har anledning att göra det eller tror att de har anledning att göra det. Det kan vara saker jag gjort eller gör som de direkt blivit påverkad av eller sådant som de bara ogillar i det jag gör. Kanske rent av valt att hata. 

När jag har människor i min omgivning med den typen av negativ energi som de sprider både över mig eller till andra så påverkar det mig oavsett om jag vill det eller ej. Jag blir berörd och det upptar delar av mina tankar och känslor. 

Jag kan välja att inte ta in det. Jag kan välja att täppa till öppningar i mig, som de hittat. Jag kan välja att göra upp med de som gör det genom att tala om var min gräns går för vad som är ok eller inte. Jag kan låta bli att finnas där de är kanske t o m flytta. 

Vad det än är så behöver jag fatta ett beslut och göra en aktiv handling. Även ett icke- beslut är ett beslut och en aktiva handling.

Lösningen ska leda till att jag mår bra i situationen och på de platser jag befinner mig både i stunden och på lång sikt. Att göra saker som skadar den andre så att jag drar på mig en ny skuld är inte hållbart. Gör jag inget kommer det att öka min stresspålagring och det kan t o m leda till att jag blir sjuk.

Detta handlar om självrespekt mot mig själv oavsett vilka andra ord och beskrivningar jag kan intala mig själv att den andra gör, så är det mina egna handlingar och beslut som stärker min egen självrespekt.

Har du människor omkring dig som inte gillar dig och kanske tydligt också visar det? Vad behöver du göra för att visa dig själv självrespekt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948