Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 29 juli 2014

Ta inte skit

"Ta inte skit" var ett uttryck som alteregot Grynet tog till sig i ett tonårsprogram på tv för många år sedan. Det handlade om att inte stå ut med vad som helst och våga stå upp för vem man är. Ingen annan definierar mig själv än jag. Ta inte skit handlar om att inte böja nacken och låta andra trampa på mig. Ta inte skit handlar om att våga vara jag. Ta inte skit handlar om att stå för sina egna val. Ta inte skit handlar om att våga vara.

Men det som kanske också behöver nämnas är att ta inte skit handlar också om hur jag väljer att förhålla mig till det andra gör eller säger till mig. Ta inte skit handlar också om att sortera det jag kanske bör ta till mig för att det kan vara min del i det som sker men också att sortera bort det som definitivt inte handlar om mig.

Att inte ta skit är att acceptera mig själv men samtidigt våga vara öppen, villig och ärlig att se det som finns inne i mig och det som sker utanför mig själv. 

Jag har haft svårt att ta kritik. Jag har också haft en tendens att i det tysta ta på mig all skuld för det som skett, även skuld som inte var min egen. Jag har böjt på nacken och stått ut för saker som jag egentligen skulle ha sagt ifrån på skarpen,  direkt. När jag tagit skit har det präglat min sinnesstämning och min egen stress. Jag har tillåtit andra att definiera mig. 

Tar du skit? Om du gör det, varför gör du det? Det finns en orsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948