Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 27 september 2014

Förlåtelsen- en gåva till mig

I min väg har flera hållit mig sällskap. Inte alltid på ett sätt som fått mig att växa. Jag har inte själv alltid fått andra att växa. Jag har utnyttjat min position, jag har fördömt och jag har gjort fel. Jag har kränkt och jag har förminskat andra. Mitt fokus har varit på mina rädslor och jag har agerat efter det. Tänker jag tillbaka är det många människor som jag svikit och det är många konstiga saker som jag gjort. Det kan för vissa kanske vara en del av livet och ja självklart är det så men för mig, efteråt även en del av mitt gamla jag som även det var en del av mig. Jag är tacksam för allt jag fått lära och de insikter jag fått. Jag är tacksam för att detta ändå blev en del av mitt liv och mina erfarenheter. Jag fick lära mig om livet och det gör mig ödmjuk. Jag fick lära mig om rädsla, förtryck och utanförskap. Jag fick lära mig om uppvaknande, acceptans och att be om ursäkt. Jag fick lära mig att förlåta. 

I mig finns en liten pojke som länge varit rädd och som tidigare aldrig vågade visa vad han kände. Idag är han mindre rädd och han vågar som oftast visa när han känner att rädslan knackar på. Han vågar också vara glad. 

Mitt uppvaknande fick en avgörande vändning när jag nått steget att klara av att förlåta. Klara av att förlåta mina föräldrar och mig själv. Det blev helt plötsligt uppenbart en tidig morgon i Spanien. Jag skulle gå iväg på min tidiga motionsrundan när det slog mig hur svårt jag tyckte det var att mina föräldrar inte kunde acceptera mig som jag var. Det jag väckte av var att jag gjorde precis på samma sätt själv mot mina föräldrar, jag accepterade inte dessa som de var. När jag insåg det hände något. För första gången kunde jag känna djupt från mitt hjärta hur jag kunde förlåta allt de gjort. För första gången gav jag mig själv en gåva. 

I förlåtelsen ligger erkännandet, ödmjukheten och uppvaknandet. I förlåtelsen ger jag mig själv något som jag själv saknat under mycket lång tid. I förlåtelse väcks tacksamheten. 

Så länge förlåtelsen inte kan växa i mig har jag fortfarande en bit kvar på min väg till min egen frihet. 

Kan du förlåt det andra eller du själv gjort mot dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948