Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 24 september 2014

Med beroende- en del av missbruket

Att tala om "med beroende" är lika känsligt som att tala om det egna beroendet av alkohol, droger, sex eller annat. Det kommer så nära inpå att det blir svårt att skilja ut det egna ansvaret från den egna utsattheten. 

Både med beroende och alla övriga beroendegrupper bär på skuld och skam.
De beroendegrupper som direkt utsätter andra får också en direkt skuld. Inte minst tydliggjorde programmet, "Djävulsdansen" i TV 1 i går detta och var inte sen med att förstärka det. Där blev det tyvärr också så, i pojkens konfrontation med sin pappa, att journalisten som var med förstärkte detta då hennes egna känslor tog överhand. Det är faran när man inte själv gjort upp med sina egna känslor i det man själv utsatts för.  

Den som direkt utsätter får rollen, förövare och det blir oftast tydligt i beroenden som narkotika, sex och alkohol.

Den andra sidan, den med beroende får rollen som utsatt och offer vilket försätter den personen i ett annat läge. Det blir svårare att konfrontera personen med sin egen roll i det som sker och det blir svårare för personen att kliva ur sin egen offerroll som då förhindrar personen att komma ur sitt eget missbruk, med beroendet. 

Jag har både varit förövaren och offret och det försatte mig i skuld i mitt eget missbruk och skam i min uppväxt. Skammen höll mig kvar i mitt missbruk för jag tyckte att jag var ju offret, egentligen. 

Jag vet att vara "med beroende" kan innebära skuld speciellt mot sina barn när man utsätter sina barn för den andra missbrukarens ageranden. Den skulden finns men inte det egna erkännandet att man själv som med beroende är en del av problemet och hela problemet för sitt eget tillfrisknande. Vi är eller har varit en del av missbruket, det egna missbruket som med beroende.

På vilket sätt är du medberoende, för jag tror att vi alla lite till mans kan känna en släng av att vi är brukare av det men oftast kanske inte just missbrukare? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948