Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 23 september 2014

"Med Beroende"

Jag har varit beroende och med beroende. Jag hade en pappa som var beroende men också med beroende till sina föräldrar. Jag hade en mamma som var med beroende till sin far och till min pappa. Min morfar var beroende och min mormor med beroende. Vi lärde oss alla ett mönster och var alla egentligen beroende. 

Det är därför jag separerar ordet medberoende i just orden "med" och "beroende" som alkohol beroende, narkotika beroende, mat beroende, tränings beroende arbeta beroende, sex beroende osv. Alla är vi beroende i denna situation av något. Den med beroende är beroende av den som är beroende och bygger sin strategi utifrån det.

Alla är beroende och alla har en bakomliggande orsak till varför man väljer att gå in i ett beroende. Alla i ett beroende behöver hjälp från sitt grundproblem som bidragit till ett symptom som är beroendet. 

Det kan gärna uppfattas som att den som är förövaren är den som har ett alkohol beroende eller något liknande medan den med beroende blir offret. Det är istället så att båda är i en situation som enbart handlar om dom själva. Även fast allt hade en möjlig grund i t ex. föräldrarnas beteende under barnets uppväxt. 

Jag kommer inte undan, oavsett om jag är en förövare eller ett offer. Jag kommer inte undan oavsett vilken typ av beroende jag har utvecklat. Jag var i ett beroende som barn men jag har alltid som vuxen ett val och vid vilken tid jag blir vuxna att fatta egna beslut är olika beroende på person även fast myndighetsåldern idag är 20 år. 

Vi är alla barn i våra känslor och tankar och ur det utvecklar vi positiva och destruktiva karaktärsdrag. Med beroende är ett sådant.

Vägen ur allt detta är genom mina egna val.

Vad väcker detta för känslor hos dig? Kan du se din egen roll i det som sker runt omkring dig själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948