Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 21 september 2014

Tjäna

Jag tjänade mig själv i alla lägen. Jag ville ha nått jag saknade och tjänade mig själv. Jag stod mig själv närmast. Jag gör det idag med men då var det bara det jag gjorde och med ett annat syfte. Jag tjänade mig själv för att se till att jag fick. Fick största biten och fick mest. Fick fokus och sista ordet. Fick förmåner och tog för mig. Jag gjorde mig själv till livets centrum inte mig själv som en del av gemenskapen.

Tokigt syfte och helt utan balans. 

Andra offrar sig själv och tjänar andra eller något annat men även det är att stå sig själv närmast.

Idag har jag ett fokus på mig själv i syfte att hitta min balans. Jag har aldrig varit så självocentrerad som nu. Fokuset är på mig utan att jag tänker på det. Jag har aldrig förut tjänat andra som nu. Mitt syfte att ge, min belöning att andra kan få. 

Jag faller tillbaka, visst gör jag det, faller tillbaka för att göra mitt tjänande till min egen bekräftelse. Men jag ser det idag och backar.

En balans i att tjäna mig själv och andra gör mig uppmärksam men inte till en slav.  Jag tjänar för att jag vill ge inte för att främst få. Det är en naturlig del.

Tjänar du för att få eller för att enbart ge? Fundera ett tag, jag tror att det är lätt att vi lurar oss själva att tro att vi gör det osjälviskt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948