Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 30 september 2014

Vems mod är bäst

Det är mod att våga göra något som inte tidigare gjorts. Det är mod att våga släppa en egen sanning. Det är mod att visa någon annan sin egen rädsla. Det är mod att försöka förändra. Det är mod att ge upp. Det är mod att be om hjälp. Det är mod att vara svag. Det är mod att våga släppa på en livslögn. Det är också mod att åka till Mars.

Mod tar sig olika uttryck. Mod räknas utifrån mina steg, inte någon annans. Mod utifrån mina hinder, inte någon annans. Mod utifrån mina rädslor ingen annans. 

Så vem är modigare än någon annan.

Det andra ser och som verkar enkelt och självklart kanske är mitt värsta hinder. Det andra ser och tycker jag bör förändra är kanske mitt eget sista halmstrå till överlevnad.

Jag har byggt upp mina hinder av en anledning. Då, var det min chans att överleva och stå ut. Då, var det min enda väg att lösa ett problem. Då var det rätt. Jag kanske lärde mig det av mina föräldrar eller var tvungen att finna min egen väg, men jag gjorde det för att jag såg ingen annan väg.

När jag blev vuxen gjorde jag på samma sätt som då. Problemet försvann men jag fortsatte min strategi för jag kunde inget annat. Som vuxen fick det konsekvenser som jag inte hade då. Som vuxen fick det följder som sakta sakta smög sig på. Som vuxen fick jag konsekvenser som jag då som barn använde min strategi för att undvika.

Mitt mod blev att våga gå förbi min övertygelse. Mitt mod blev att våga se det jag tidigare blundat för.

Vilket är ditt mod?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948