Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 6 oktober 2014

Det ändlösa lärandet

Både mina brister och mina positiva förmågor är en del av mig. Båda är tillgångar. Mina positiva förmågor utvecklar jag och är oftast ganska uppmärksam på att de finns. När det gäller mina brister vet jag om att de finns. Jag är uppmärksam på dessa och jag finner metoder för att förhindra dessa genom att bl.a. ta hjälp av andra eller finna egna sätt att coacha mig själv så att de förminskas.

Men det finns ytterligare ett sätt att ta hand om mina brister.

Ytterligare ett sätt att ta hand om mina brister är att vända mina brister till något positivt. Alla de brister som jag har är också en källa av kunskap. Alla de brister jag har har givit mig en kunskap som jag kan dela till andra. Alla de brister jag har har lärt mig något om mig själv som jag kan dela med andra. Jag har en kunskap om hur man kan agera och vad det får för följder vilket jag också kan ta med mig i min kommunikation med andra när vi t.ex. samarbetar om något. Har jag dessutom hittat ett sätt att hantera mina brister har jag ytterligare en kunskap.

Allt jag gör ger mig erfarenheter och blir min kunskap som jag kan förmedla till andra, vara vaksam på när jag behöver hjälp med dessa eller hjälpa andra med att övervinna.

"Det finns inget som är dåligt, 
det finns bara sådant som ger mig kunskap"

Vad är dina kunskaper om dina bra och mindre bra sidor? Har du hittat ett sätt att använda dig av dina mindre bra sidor på ett positivt sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948