Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 26 oktober 2014

Förnybar energi

Är du grön och vill ta hand om och spara energi. Tycker du att det är fel att slösa på energi och fel att inte använda förnybar energi? Källsorterar du? Värnar du om den energi vi har på jorden?

Om du gör allt detta låter det bra. Vi behöver vara försiktig med vår jord. 

Hur är det med din egen energi? Hur sparsam och försiktig är du med den? Ägnar du tid åt att harma, kommentera och ha åsikter om vad andra gör och tycker? Blir du ofta arg, ledsen och ur balans? Tänker du mer på det som kanske ska hände och som du kanske kommer att få istället för att fokusera idag på vad du har? Låter du mycket av eller kanske använder du all din energi till att år efter år efter år älta din historia och vältra den i bitterhet, hat och förtvivlan? 

Då slösar du med din egen energi istället för att spara och använda den på ett sådant sätt att du kan blomma och fungera i all din potential.  

Du blir då en slösare och när vi slösar försvinner energin till slut. Då har du ingen energi kvar till dig själv. Vill du ha det så?

Jag slösade med min energi till vänner och bekanta. Jag slösade med min energi med att fokusera på andra. Jag slösade min energi med att fördomar och förtala. Jag ägnade ett liv åt att jaga brister. Brister som jag aldrig saknat. 

Mitt fokus låg någon annan stans. 

Resultatet blev också förödande. Jag tappade all energi som jag behövde för att ta hand om mig själv.  Jag missade att ta hand om mitt eget mål och låg till slut under med 0-100. 

Om all energi är konstant behöver större delen av min energi gå åt till sådant som får mig att växa och blomma fullt ut. Med denna energi kan jag idag, med helt andra syften, hjälpa både mig själv och andra. 

Det kallar jag människans egna förnybara energi. 

Är du en slösare eller sparare? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948