Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 7 oktober 2014

Hämnd- att vinna

Det är så lätt att tänka att jag ska ge igen. Det är så lätt att gå i motargument för att vinna och få rätt. Hämnden och motargumentet ska återfå min heder och min rätt. När jag får detta har jag vunnit.

När jag fortsätter ett krig gör jag på samma sätt som den jag tycker har startat kriget. Jag för kriget vidare och blir en bärare av en negativ handling. Jag bär den vidare i mig själv, i min kropp, i mina tankar och i mina handlingar. Sinnesron kommer aldrig att infinna sig för jag vill få rätt. 

Väljer jag istället att inte agera på någon annans handling kommer handlingen som gjorts att självdö. Handlingen kräver nämligen en mothandling för att effekten ska överleva. Väljer jag att göra en mothandling har jag också tagit över en konflikt som enbart kommer att få den effekt den avsåg att ge. Jag bär konflikten vidare i mig och konsekvenserna kan få oanade följder i mig, både fysiskt, mentalt och känslomässigt.

När jag själv väljer istället för att följa vad någon annan valt är chansen större att saker och ting blir som jag vill. 

"Om någon slår dig på din ena kind,
vänd den andra kinden till."

Har du lätt för att gå in i en konflikt någon annan startat eller väljer du ett eget spår att åka i? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948