Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 8 oktober 2014

Inga fler ursäkter

När jag trycks upp mot ett hörn kommer mina förklaringar och ursäkter. Då går jag i försvar och försöker att komma undan. Allt detta handlar om att hålla kvar vid det gamla och inte ge mig in i det nya. Allt handlar om att ha lite lite kvar av fördelen av att vara kvar i det förflutna i tanke, känsla och/ eller handling. Det blir som om jag inte är beredd att vara öppen för det nya för det gamla är mer bekant och invant trots konsekvenserna.

Mina ursäkter är mitt hinder till förändring. Mina ursäkter låter mig vara kvar i rollen som offer. Jag vill påstå att det är offret i oss som är ursäkten som låter oss vara kvar. På något sätt är offret den alien i min kropp som tagit makten.

Väljer jag istället att vara öppen för nya intryck, tankar och handlingar finns det en chans att mina känslor kommer att uppleva något annat. Väljer jag att konstant tala och tänka på min närvaro idag och vad jag faktiskt upplever med mig själv och andra förflyttar jag mig själv till ett annat fokus. Detta i sin tur leder mig in i nya vägar och nya riktningar. Jag skapar mig en ny historia som blir bekant och tar över min gamla historia.

Det blir lite som coop- reklamen; "- Tänk om ekologiskt är det normala och det icke ekologiska är det onormala" då har vi helt plötsligt ett helt annat utgångsläge.

Om jag skapar det nya normala och låter det ta plats så tränger jag ut mitt förflutna. Om jag ägnar all min tid att tala och tänka på det som är och inte det som varit finns det inte en chans i världen att min historia får plats. Mitt nya normala tränger bort det gamla normala.

Har du redan börjat skapa en ny historia eller har du kvar dina ursäkter för att kunna få leva  kvar i din gamla historia?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948