Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 4 oktober 2014

Jag älskar dig

Hur svårt kan det vara? Bara de tre orden . Det är bara de tre orden som jag behöver säga till någon annan. Tre ord men ack så viktiga. Jag älskar dig.

När jag är förälskad slinker de bara ur. Orden finns där och jag säger det om och om igen. Jag finner alla tillfällen till att tala om det. Jag tar initiativ till det och jag lockar. Jag bjuder till och jag pockar. Jag älskar dig blir som ett mantra. Jag känner mig älskad och jag kan bjuda tillbaka. Jag vill ha något och säger de ord som lockar bäst. Jag ger all min kraft för att få. Just då känner jag verkligen att det finns full ärlighet bakom dessa ord, utan tvekan. 

Sedan går det några år och min kraft falnar. Jag fick det jag ville ha och det blir en vardag. Jag säger det färre och färre gånger, kanske inte alls. Vi håller inte alltid sams och jag kan ibland känna mig inträngd i ett hörn. Jag vet att hon skulle vilja höra det oftare och jag vet att jag skulle behöva säga det oftare. Både för att jag vill höra det själv och för att jag vet att hon skulle vilja känna det.

Men vi har bråkat eller är inte alltid riktigt sams. Vi lägger oss ibland utan att säga god natt. Vi kramas och pussas sällan idag. 

Det blir som orden stockar sig i halsen. Orden ställer helt plötsligt krav. Orden talar till mig och när jag ska säga dessa ord känns det verkligen som jag vill mena det. Därför blir det så svårt. Någon stans älskar jag henne men känner mig hindrad av hur vårt förhållande utvecklat sig. 

På natten ser jag hennes längtan att få höra det. Jag ser henne när hon ligger där i sängen och sover. Jag ser hur vacker hon är när jag tittar på henne. Hon ser snäll och varm ut. Hon är full av kärlek och värme. Precis som jag kommer ihåg det när vi möttes första gången. Just i stunden när hon sover skulle det inte kännas svårt. Men sedan startar dagen och hon vaknar. Vardagen kopplar på igen. Då försvinner mitt mod och min längtan att få säga dessa ord. Orden blir mer som ett krav. Då stockar sig allt igen och jag blir blockerad.

Hur svårt kan det vara att säga dessa ord "- Jag älskar dig!" till någon annan. 

Till våra barn är det mer enkelt. Det känns självklart och utan krav. Så har det alltid varit. Men till vår partner uppstår det ibland helt plötsligt ett problem.  

Kan du säga dessa ord till någon du älskar som partner och vän? Hur enkelt eller svårt är det för dig att säga orden "- Jag älskar dig!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948