Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 18 oktober 2014

...men varför sker det inte?

Det är konstigt. Många verkar veta, inklusive jag själv vad kärlek är. Vi kan sätta ord på det och vi har eller tror oss ha upplevt det. Men ändå får vi inte det att fungera och kan bevara kärleken till oss själva och i relation till någon annan. Många av oss känner oss ensamma och många lever som singel. Många har försökt någon gång att finna sin kärlek, en del har givit upp andra försöker om och om igen. Vissa har givetvis också lyckats att finna sin livspartner och medspelare. 

Vad är det som göra att det blir så svårt? Vi blir fler och fler på jorden samtidigt känner vi oss mer och mer ensamma. 

Är kärleken svårfunnen och sällsynt? Är kärleken något unikt och svårfångat? Är kärleken kanske uppsatt på en piedestal och överskattad? Är kärleken bara en dröm som få eller ingen får ta del av? Vad är det som gör att det blir så svårt? 

För mig har det till hundra procent handlat om mig själv. För mig har det handlat om min egen svårighet att välja mig själv och min egen kärlek till mig själv. Allt annat i min upplevda kärlek har bara varit effekter av denna brist. 

Det är inte möjligt att finna kärleken om jag samtidigt inte själv vet hur jag ska hantera dessa känslor inom mig själv och om mig själv.

Oavsett min historia så kommer jag aldrig att finna den om jag inte först finner den i mig själv. Jag kommer alltid att uppleva mig som dömd och stå tom om jag tror att jag först ska finns kärleken utanför mig själv. 

Vägen dit, för mig har handlat om att till hundra procent möta mig själv, granska mig själv, se mig själv, älska varje del i mig själv och njuta av min egen närvaro om och om och om igen. 

Först då när jag fyllt den bägaren över bredden finns kärlek över till någon annan. 

Då är kärleken. Då är kärleken ren och ofärgad av mina egna dolda syften. Då är kärleken osjälvisk. 

Min väg dit kantas ibland av misslyckanden men jag har rätt riktning och jag har en rörelse som hela tiden för mig framåt. 

Jag är på väg till kärleken. 

Kärleken som är. 

Vilken riktningar har du? Har du fart? Eller kanske är det så att du behöver byta fokus för att hitta rätt riktning och få fart? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948