Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 15 oktober 2014

Så enkelt men ändå så svårt

I en relation behöver jag först möta mig själv och dessutom möta en annan. Som om det ibland inte var nog att just bara möta mig själv. Jag behöver finna sätt att ta hand om mina egna känslomässiga reaktioner och tankar samtidigt som jag behöver vara öppen för att ta emot den andras. 

Detta är inte lätt särskilt när det gått ett tag i relationen och min fantasibild sakta bytts ut till en annan bild. 

Vad jag såg i början var spegelbilden och vad jag ser efter det är min egen bild av det som sker. Allt jag föreställer mig är min egen bild av det som visar sig och sker. Jag gjorde mitt val i att starta en relation och jag väljer även hur jag ska förhålla mig till denna relation. Vad är jag beredd att förändra och vad står fast. Vilka var mina syfte då och vilka syften har jag nu. 

I min relation behöver jag på samma sätt som med mig själv vara uppmärksam på min del i det som sker. Vad jag gör, mina tankar och mina känslor.

Ett bra sätt mot mig själv och min partner är att vara uppmärksam på en del saker och principer.
- öppen relation som handlar om att inte begränsa mig eller den andra.
- öppen för att visa vad jag undanhåller för den andra.
- öppen för att visa vad jag vill erkänna till den andra som jag gillar
- göra saker tillsammans
- känna saker tillsammans
- tillåta att bli osams
- tillåta att bli sams
- tänka saker tillsammans

När jag är öppen med mina tankar och känslor ökar möjligheterna att komma mycket mycket nära men ändå vara en egen person. Då finns chanserna att växa ihop med ett jag,ett du och ett vi. 

Hur gör du för att lyckas i dina kärleks eller partnerrelationer? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948