Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 11 oktober 2014

Syften

Jag är inte objektiv även fast jag ibland in i märgen trott det. Jag har en uppfattning om hur saker och ting är och jag har en uppfattning om hur det ska vara. Att förneka min subjektivitet är att förneka mig själv. Med allt jag tänker och tycker har jag syften med allt som jag gör. Syften som kan vara tydliga eller dolda. Tydliga för att jag vet redan innan varför jag gör de val jag gör, ställer de frågor jag gör eller tänker som jag tänker. Dolda genom att jag har en baktanke i mitt agerande men som inte direkt är tydligt för mig själv. Jag kan ha en historia som speglas i det som sker just nu eller att jag kan ha en strategi som genomsyrar i allt jag gör som är sprungen i mitt förflutna och som jag inte direkt ser. Gamla rädslor, besvikelser och upplevelser.

När jag väljer att vara uppmärksam på mina syften och ser till att de blir tydliga och ärliga för mig själv ökar chansen att det också blir bra i min kommunikation med andra. Andra behöver inte gissa vad mitt syfte är, de har enklare att förhålla sig till mig och jag själv får en mer klar bild över varför jag gör som jag gör och varför jag tänker som jag tänker. Mina känslor ges möjlighet till att känna kärlek istället för rädsla, andra ges möjlighet att mötas av öppenhet och ärlighet vilket skapar grund för kärlek. 

Tvärt om skapar både alienation i mig själv och hos andra. 

Min närvaro på jorden vill jag ska präglas av min egen kärlek till andra och mig själv.
Hjälp mig om jag hittar andra vägar än dessa. 

Vilka syften har du och hur gör du för att minska på dina dolda syften? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948