Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 27 november 2014

5. Ett socialt sammanhang

Jag behöver och vill vara i ett socialt sammanhang. Vara en del av något. Beröra och beröras. Dela med mig och ta del av. Sammanhanget får mig att vara på en plats som tillhör något större. Jag är en del av gemenskapen. Varken mer men inte heller mindre än någon annan är jag en del av helheten. 

Jag tillför och jag får. Jag bryr mig om vad som händer och andra bryr sig om vad som händer med mig. 

Väljer jag att ställa mig i en position där jag inte blir en del av cirkeln utan ställer mig i mitten och värderar mig högre än någon annan, det är inte det sammanhanget jag talar om. 

Sammanhanget kan vara min familj, mina barn, min fru eller sambo, min släkt, den grupp jag tränar med eller går ut och går med. Det kan vara något frivilligarbete jag håller på med men också ett avlönat arbete. Sammanhanget har ett värde när jag är saknad om jag inte kommer och att jag har en uppgift. Ibland kan uppgiften bara vara att jag är jag.

Alla är vi alltid i ett sammanhang men det är kanske så ibland att vi inte alltid ser det sammanhang vi är i.

Vilket sammanhang befinner du dig i? Hur tillhör du detta sammanhang?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948