Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 10 januari 2015

Agera !!!

Livet är fullt av tankar och tyckanden. Facebook är fyllt av tyckanden. Det finns gott om människor som offentligt eller i mindre miljöer har åsikter. Politiskt korrekta eller inkorrekta. Retoriken leder oss att tycka olika saker styrt av hur det framställts. Det är lite som skvaller, vi håller med den sista talaren. Skitsnacket sprider sig på samma sätt som de kloka orden. Vi har fortsatt att bli ett folk som sitter i vår lossastrygghet och har åsikter. Vi talar högt och vi talar lågt. Men handling i sakfrågan, aldrig. Möjligtvis ett gillande på Facebook. 

På samma sätt kan det bli med vårt eget arbete med oss själva. Vi lämnar aldrig startblocket, mitt eget lopp startar aldrig. Jag har förberett mig i tanken och jag är mentalt närvarande. Jag vill och jag ska men så blir det tyst. Jag levererar inget utan smiter ut bakvägen och har samlat på mig ytterligare ett misslyckande. 

För att vi ska få en förändring med oss själva, i skolan, på arbetsplatsen, i samhället, på gatan, i landet, i världen så behöver vi agera. Hålla med och tycka i ordet leder absolut ingen stans. Jag behöver agera. Jag behöver göra för att det ska märkas och bidra till en förändring. 

Stå i vägen. Säga till när jag eller någon annan blir utsatt. Säg ifrån. Stå upp för de eller det du vill försvara. Ta kampen. Tillåt inte det du anser är fel. Hjälp de du tycker har de svårt. Öppna dit hem för de du vill ge omsorg. Ta ansvar för dina åsikter och agera på ett sätt som du kan känna motsvarar det du står för. Källsortera, skräpa inte ned, köp biologiskt, bli konsekvent ja vad det än handlar om agera efter dina åsikter. Förtrycket består till den dag jag ställer mig i vägen och säger nej och stopp. Till den dag jag agerar och tydligt markerar att nu för det vara slut. 

På samma sätt när det gäller ditt eget arbete med dig själv. Gör en plan och starta med att agera. Gör det du tänker och säger att du vill göra. Möter du hinder lös upp dessa själv eller våga be om hjälp. 

Inget kommer att förändras förrän du och jag väljer att handla. I stort som smått. 

Tanken ändrar inget om jag låst dörren till handling. 

Är du full av negativa tankar hela dagarna. Sluta snacka om det. Töm ut det negativa och fyll på med det som är positivt. Dina tankar är ditt gift eller din stimulans. Välj och agera. 

Är du fast i din historia. Förbjud dig själv att ta upp det som leder dig bakåt. Tala enbart om det som händer just nu.  

Har du inget positivt att säga, håll tyst. 

Känner du dig ensam, träffa någon. Om du inte har någon att träffa, erbjud din hjälp till andra. Sök olika typer av gemenskap.

Är du arbetslös och just nu inte finner jobb. Starta eget eller jobba frivilligt så att du håller dig igång. 

Ser du för mycket på tv. Ge bort teven till någon. Facebookar du för mycket, byt telefon till en enklare och köp kontantkort för bredband. 

Äter du för mycket och blir överviktig. Handla minimalt och be om hjälp att göra annorlunda. 

Har du någon typ av beroende vilket som. Be om hjälp för vägen ur kräver krafttag.

Agera och ta dig ur att enbart tänka. Enbart tanken gör dig till en förlorare. Enbart tanken ökar på misslyckandet. 

Handlar detta om mig, javisst. Handlar det om dig? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948