Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 20 januari 2015

Fel

Vad är fel. Jo något som är tvärt om mot vad mina värderingar säger. Men betyder det att det för den sakens skull är fel? Fel är egentligen bara ett sätt att sortera. Fel är när någon gör eller något är som jag inte tänker att man ska göra eller det ska vara. Jag har sorterat in mitt intellekt i rätt och fel för att göra världen enklare och tryggare. Rätt och fel betyder att jag kan sortera in hot från icke hot. Vad behöver jag fly ifrån och vad behöver jag inte fly från. Världen blir enklare och hjärnan kan lagra det på ett lättbegripligt sätt för att plocka upp informationen när den behövs. Det som är ofarligt lagras på en plats och det som är farligt lagras på en annan plats. När livet inte längre handlar om liv och död finns risk att vi ändå skapar bilder som handlar om liv och död i vår egen databas, hjärnan. Vi skapar faror styrda av dagens tids rädslor. Julen ska vara som den alltid varit. Handdukarna ska hänga på en viss plats. Ärtsoppa på torsdagar och inga sötsaker före maten. Män eller kvinnor ska man akta sig för. Myndigheter är dumma. Sol är farligt. Utlänningar är ett hot. Saker är på ett eller annat sätt och att göra så eller så är rätt eller fel. Svart och vitt utan tillräckligt med utrymme för att vara flexibel. Tydliga bilder, tydliga rutiner och så lite förändring som möjligt. Jag säkrar min värld på mitt sätt som andra gör det på sitt sätt för att känna trygghet och identifiera hot. Frågan är bara om det är skydd från verkliga hot eller något helt annat.

För mig har sanningar om rätt och fel mer handlat om rädsla för att bli själv som gjort att jag styrt mig till att alltid se till att inte vara ensam. Ensamheten var hotet och fel. Jag har också haft åsikter om andras val jämfört med mina. Inte för deras var fel men för att vara mer säker på att mina var rätt och att få tillhöra, men på mitt sätt. Jag ser också hur jäkla mycket regler jag satt upp i mitt liv som verkligen begränsat mig. Reglerna har styrt mig till faran istället för att rädda mig från den. 

Hur mycket är du styrt av rätt och fel och av regler du själv satt upp? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948