Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 26 januari 2015

Vägledare

När jag har svårigheter som jag själv till slut inte förmår att hantera och det innebär allt för stora konsekvenser för mig är det bra och ibland kanske avgörande att våga be om hjälp. 

Be om hjälp innebär att bli vägledd, ledd till en väg och en riktning som jag själv kan börja vandra på. Bli vägledd när mina egna tankar och handlingar inte ger det resultat jag önskar. 

Be om hjälp att kliva in i något som jag varit rädd att möta hela mitt liv, är ett stort mod. Oftast är det just därför det är så svårt att be om hjälp i just dessa typer av svårigheter. 

Men att be om hjälp betyder inte att någon annan ska göra mitt jobb. Den hjälpen kommer enbart att leda mig bort från mig själv. Sådan hjälp får mig inte att använda mina egna tankar och känslor för att hitta just min nya väg. Sådan hjälp innebär bara att någon annan gör mitt eget arbete och det leder aldrig någon stan. Med sådan hjälp kommer jag att falla tillbaka för jag har då inte fattat vad som händer och hur det känslomässigt påverkar min kropp. Utan risk inget resultat.  

Hittar jag någon som kan visa mig en väg som jag kan vandra på kan allt hända. Oftast är det någon som själv fått hjälp att hitta en väg eller som gått på en sådan väg hela sitt liv. 

Ibland kan jag hitta personer som jag tror vet en väg för mig men som det senare visar sig inte själv hittat den rätta vägen. De i sin tur har kvar ett eget arbete. 

Nu ska jag inte tro att den som jag tror kan visa mig en väg behöver vara fri från alla problem och ha ett fulländat och fantastiskt liv. Det viktigast är istället att det är en människa som själv kontinuerligt arbetar med sig själv och har en stabil grund och väg att gå på. Möten med människor är alltid möten med sig själv. En sådan egen medvetenheten räcker långt och är en bra grund för en vägledare.

Det bästa rådet är det råd som aldrig lämnas. Men visa gärna en väg för mig att vandra.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948