Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 16 februari 2015

Den eviga lögnen

Lögnen, som vi alla bär på, på ett eller annat sätt har en tendens att inte vilja släpp taget i oss. När vår lögn hållit på länge så är det som om lögnen helt plötsligt blir en sanning och det som jag tidigare uppfattat som fel blir rätt. Vi får svårt att skilja på var gränserna går mellan det som är någon slags försök till sanning och det som är en definitiv lögn. 

Även när vi tror att saker är sant är det inte säkert att de är det utan det bör ofta ifrågasättas. Ett exempel: " - Jag är dum!" Det kan jag tro är en sanning för att jag hört andra säga det, särskilt om jag hört det i tidiga år. 

Vi kan leva i en situation där vi på något sätt accepterat ett tillstånd av att vara ett offer, bli slagen eller andra saker som egentligen inte är vi men som vi valt att förhålla oss till. En egen strategi som låst in oss i en lögn. 

Men åter till den sagda lögnen. Jag har ljugit en massa. Jag har ljugit även när jag inte behövt ljuga. Det blev en vana. När jag ljög innebar det också att jag var tvungen att ha koll på allt jag ljugit om. Till slut gick det inte längre och muren raserade. Allt detta skapade stress och gjorde mig till en fruktansvärt jobbig människa. 

Oftast har vi åsikter om andras lögn men är inte lika medveten om vår egen. Det blir på något sätt lättare att peka på den andra särskilt om vi själva blivit utsatt för lögnen. 

Ibland är det till och med premierande att ljuga. Jag kan se detta inom finansvärlden där jag också är verksam idag. Även den lögnen kommer fram men där ser skyddsnäten lite annorlunda ut och därför kan den vara svårare att upptäcka och också avslöja. 

En annan lögn är när vi inte väljer att leva det liv vi vill leva utan vi lever ett liv för någon annans skull som till exempel barnens skull eller lever ett annat liv än vi vill av andra skäl. Det blir en lögn både för oss själva, för andra och kanske till och med för våra barn. Vi lär våra barn tidigt att ljuga. Ett ganska vanligt sätt att ljuga för våra barn är när vi som vuxna bråkar och barnen frågar vad det är och vårt automatiska svar är: "-  Men nej det är inget!" 

Vad vi alla behöver görs är att våga granska oss själva och ta tag i allt som är en lögn för just oss själva. Vad är en lögn och hur förhåller jag mig till den. 

Hur ofta är du osann? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948