Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 23 februari 2015

Flera sidor

Om det nu är så vad är det då som gör att det är så svårt. Om det nu är så att älska sig själv med hela mitt hjärtat är lösningen, vad är det då som ändå gör det så svårt. Jag älskar mig själv....eller?

Jag har haft lätt att både kritisera mig själv och känna stor tillförlit. Både vara en bulldozer och en lätt fjäder för vinden. Slå hårt mot andra, ej medvetet utan mer för att själv synas eller av rädsla, men effekten har blivit den samma för den som fått ta emot. Samtidigt slå lika hårt på mig själv för att jag är eller har varit just den där upplevda okontrollerade bulldozern. Det har ibland varit som om det varit två olika personligheter som bott i mig.  En medveten och en omedveten.

När jag lyckats att se detta och identifiera båda sidorna av mig eller egentligen fler karaktärsdrag i mig själv krävdes ett nytt steg, steget att acceptera det som faktiskt var delar av mig. Acceptera att jag har olika sidor. En del sidor var lättare att hantera än andra. En del var riktigt svåra att ta in. 

Men fortfarande, alla dessa sidor var just jag. Hade jag nu tagit in alla dessa karaktärer i min båt så får jag också lära mig att hantera var och en på sitt sätt. Varje karaktär behöver sin omsorg, sin accept men har samtidigt också fördelar. Goda fördelar som jag behöver lära mig att se. Fördelar som till och med kan bidra till bra saker än de dåliga jag tidigare mest sett. 

Jag går från att inte älska mig till att älska den jag är för stunden. Jag lär mig att accepter den jag är och se att de sidor jag har, har två sidor som jag kan välja att använda mig av. Jag kan välja den dåliga eller jag kan välja den bra. Båda finns där men till en början har jag enbart lärt mig att se och använda mig av den dåliga. 

Idag ser jag just alla mina sidor som jag har koll på just nu. Fler kanske finns. Jag ser och jag väljer. Jag lär mig att se och kliva tillbaka när jag går i fel riktigt. Lär mig att vara uppmärksam och acceptera. Lär mig att vara uppmärksam och ändra. Lära mig att vara uppmärksam och backa. 

Jag lever, eller gör mitt bästa för att leva här och nu i balans. När jag är i balans har mina negativa karaktärsdrag svårare att ta plats eller rentav ingen chans alls. 

Har du fler sidor i dig? Sidor du älskar och sidor du kanske inte gillar alls. Hur gör du för att acceptera och leva med dessa? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948