Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 28 februari 2015

Jag är inte rädd, jag är rädd

Jag har sagt det förut men det tål att repeteras. Jag kände inte rädsla för så mycket. Jag sa till och med att jag var orädd. Det var något slags försvar och en  sköld. Men ändå vet jag att jag i stunder sa det tydligt. Jag satte andra ord på det jag ändå kände som att inte förstå, inte kunna och eventuellt att jag var osäker. Men rädd nej det var jag inte. 

Sådant som jag "kände mig osäker på" kunde jag mästra genom att jag tidigt förstått att jag bara behövde göra vissa saker för att övervinna "osäkerheten". Inte allt, en del saker lät jag faktiskt bli att göra. Men för det mesta kände jag en slags självsäkerhet i min attityd. En attityd som var bra att dölja det jag egentligen var mindre bra på vilket var att ha en bra självkänsla. 

Ganska sent i livet har jag plockat upp och vågat ta ordet rädd i min mun och acceptera att jag känner mig rädd när jag gör det. Det blev uppenbart och självklart att det var precis det jag var i vissa situationer. Rädd!

Det var och är ok att vara rädd och att känna att jag inte vet, inte förstår eller inte kan. Det är ok att känna osäkerhet och att känna det svårt att göra vissa saker. Rädslan är en del av mig på samma sätt som min glädje, min sorg, min upprymdhet, min ilska och min spontanitet. 

När rädslan blir ok att bära och att jag slipper kämpa mot den blir rädslan på samma sätt enklare att hanter. Jag kan registrera rädslan på olika sätt och jag kan lära mig mer om mig själv för att förhindra beteenden i mig som jag inte tycker om.

Irritation, ilska, spydighet, dumhet ja allt som inte sägs med kärlek som grund har rädslan i sig. Jag vill inte vara en sådan människa även fast jag i stunder kliver in i dessa beteenden och har dessa rädslokänslor.

Jag vill vara en människa som känner kärlek och också kan ge kärlek till andra. Jag vill vara en människa som inte ser djävulen runt varje hörn utan en ny vän. Jag vill vara en människa som sprider kärlek till alla andra, inte hat.

Allt som vänder kärleken ryggen handlar om rädslor. 

Det finns de människor som känner kärlek och så finns det de människor som har brist på kärlek. 

Jag har fortfarande ett arbete att göra för att känna full kärlek, särskilt till mig själv. 

Hur mycket kärlek har du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948