Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 14 februari 2015

Maktlös kärlek

Idag är det alla hjärtans dag. Har du inte visat din kärlek till någon annan tidigare under året så blir du påmind och kan göra det idag. Kärlek till någon som du vill visa kärlek till. Partner, mamma, pappa, grannen, en vänn, din hund ja egentligen vem som, som du vill visa din kärlek till. 

Vad är kärlek? En rysning i kroppen? En närvaro? En uppskattning? En betygelse? Ett erkännande? Någon jag är hemskt förälskad i eller kanske tänd på? 

Kärlek är kanske mer än så. Kärlek är att visa att du är bra som du är. Jag är bra som jag är. Jag duger och har allt. Du duger och du har allt. Jag älskar dig som mest när du minst förtjänar det kärleken. Jag känner kärlek och jag ger kärlek. Kärlek något som handlar om att jag kommer med tankar och känslor som är vänliga och bygger upp. Jag kommer med fred. Jag kommer med hjälp. Jag kommer med betygelser, övertygelser och den goda viljan. 

För mig har detta med kärlek inte varit lätt. Jag trodde jag visste vad det var tills jag förstod att jag inte hade en aning. Jag hade levt i en tänkt kärlek och i en bekräftande kärlek men saknat den innerliga kärleken till mig själv och därför inte haft en aning hur jag skulle ge den till andra. Kärleken var kort och fanns så länge den bekräftade mig. Sedan dog den. 

Jag har funnit kärleken och jag har nu förstått att jag alltid haft den. Den var närmare än vad jag trodde. Den var i mig.

Kärlek är kärlek när den är maktlös, den maktlösa kärleken kommer inte för att härska eller övervinna. Den maktlösa kärleken finns inte där för att fängsla och låsa in. Den maktlösa kärleken finns där för att vinna över det onda och fruktansvärda. Den maktlösa kärleken finns där för att förena och skapa liv. Den maktlösa kärlek är kärleken som saknar stängsel och taggtråd. Den maktlösa kärleken saknar ägande och förtryck. Den maktlösa kärleken är den som inte ställer villkor och krav. Den stora kärleken äger mänsklighetens starkaste energin därför kan den förföra på samma sätt som den kan förgöra och just därför måste den alltid vara maktlös. 

Jag ger min kärlek till mig själv idag på samma sätt som jag ger den till min partner, mina barn, min syster, min mamma och pappa och andra personer som jag känner som kanske behöver känna denna kärlek på samma sätt som jag behöver och som jag inte med tillräcklig tydlighet visat den kärlek jag känner för dessa.

Alla maktlös kärlek till dig! 

Vem ger du din maktlösa kärlek till idag? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948