Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 5 februari 2015

Mötet

Livet består av möten. Viktiga möten. Möten som får mig att lära mig mer om dig. Mer om dig och dig och dig. Men jag lär mig något mycket mer och mycket större än så. Jag lär mig oerhört mycket om mig själv. Jag lär mig att hantera mina gamla strategier som gärna vill göra sig påminda. Jag lär mig om mina styrkor och mina förmågor. Jag lär mig om mina svagheter. Jag lär mig att träna mig själv för att hitta nya vägar. Jag lär mig att klara det jag inte klarade igår. Alla mina möten med andra är ett möte med mig själv och just därför mina utmaningar. Det gör mig tacksam. 

I möter med andra händer det alltid något. Tänk en blixtförälskelse det sker så där direkt utan att ett ord kan ha blivit sagt, det bara händer. Du märker att någon påminner mycket om din pappa och helt plötsligt får du känslor du hade som barn. Du känner en särskild doft och du får kontakt med den mamma som försvann. 

Att kliva in i ett rum med många människor, särskilt om vi ska prestera något tillsammans skapar alltid positioner och olika beteenden. Inte minst jag lär mig mycket av ett sådant möte varje gång. Om mig och om andra. 

Vi möter vår historia på många olika sätt. Vi möter sådant vi minns med glädje,  som kan få oss varma i hela kroppen och vi möter det som griper tag i våra gamla rädslor som om den var väckt till liv igen. 

Mötet berör och rör om. Mötet låter mig aldrig gå oberörd. Hur jag hanterar mötet beror alltid på hur mycket jag lärt om mig själv. Hur mycket mina insikter om mig själv lärt mig att förstå mina strategier, mina beteenden och mitt sätt att förhålla mig både till mig själv och till det som är utanför mig själv. 

Jag älskar möten för det händer alltid något. Alltid händer det något i mig själv. Det gör mig glad även i situationer jag inte känner mig glad. Jag lär mig. 

Mötet blir mitt lärande. 

Hur påverkas du av möten? Finns det situationer du inte kan hantera? Finns det situationer du skulle vilja göra om och om igen eller situationer som du ännu inte varit i men skulle vilja vara i? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948