Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 27 mars 2015

Drabbad vs konsekvens

Det hände saker i livet. Vi blir sjuka. Vi har en tuff barndom. En del saker går inte vår väg. Vi får inte det jobb vi önskar eller så får vi inte tag på ett arbete alls. Vi känner oss ensamma. Vi blir ovänner med alla. Vi drabbas inte av enbart en sak utan vi drabbas av flera på en gång. 

Ibland kan det kännas som det är mer motgångar är framgångar. 

Samtidigt kan det bli precis tvärt om. Jag lyckas med något som leder till något annat som sammantaget gör att det känns väldigt bra. 

Hur kan det bli så här och hur kan det komma sig att det blir så så att genom en situation föds en annan som gör detta mer till en regel än ett undantag? 

Ja vad tror du? 

Jag tror att det som oftast inte handlar om att vi blir drabbade. En del kanske handlar om det på det sättet att vi aldrig själva medverkat till det som hänt initialt. Men konsekvenserna av det kan vi alltid styra genom val. Andra saker styr vi direkt genom våra val och vårt sätt att tänka, känna och göra.

Självklart kan vi inte styra, direkt att vi blir sjuka eller att vi har en tuff barndom. Däremot kan vi indirekt styra genom hur vi förhåller oss till det som har hänt eller händer. 

Allt vi gör, tänker och känner påverkar oss både själsligt och kroppsligt. Vi är ett system som samverkar och påverkas. De mindre bra valen jag gör påverkar både min kropp och mitt själsliv. De bra valen på samma sätt. 

Jag kan ha blivit drabbad men jag behöver inte förhålla mig till detta som om jag är drabbad. Jag kan ha gjort tokiga val men jag kan också göra nya val. 

Jag tror att det mesta, kanske allt kan jag förändra från en nivå till en annan. Frågan är mer vilken kraft och vilja jag har att skapa den förändringen.

I vissa fall kanske jag helt enkelt inte vill även fast situationen för den utomstående verkar självklar, att en förändring behöver göras.

Jag har alltid ett val, valet att välja. Jag väljer att bli drabbad eller jag väljer att ändra konsekvenserna av det jag blivit drabbad av. Jag väljer att jag äger frågan eller jag väljer att frågan äger mig.

Hur förhåller du dig till detta? Känner du att du är drabbad? Om du känner så, hur påverkar det dig? Vad skulle hända med dig om du valde att tänka på ett annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948