Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 31 mars 2015

Drömmar

Drömmar hanterar vi på lite olika sätt. Drömmar sägs vara ett sätt att bearbeta dagen och på det sättet sortera och ta hand om de intryck vi får i livet. Vissa kommer ihåg sina drömmar bättre än andra. 

Inte sällan är det just det vi försöker glömma som kommer tillbaka i drömmen. Gång efter gång efter gång. Natten blir orolig om det blir mycket som ska bearbetas. I mitt liv har det varit uppenbart att drömmarna gjort ett jobb när jag haft det som mest oroligt. Sömnen har då oftast inte varit så djup. Vi drömmer nämligen när vi är på väg ner i djupsömnen eller på väg upp ur den.

Drömmen kan också vara ett sätt att försvinna från något som jag för tillfället befinner mig i. Drömmen blir en flyktväg. Jag kan drömma genom att tänka mig bort till en annan värld, ett annat liv, andra tankar och andra känslor. Det bli uppenbart att jag då inte vill vara där jag är just vid en särskild situation utan att jag vill befinna mig någon annan stans. 

Drömmen kan bli ett sätt att fly bort, genom film, böcker, Facebook, projekt, träning eller kanske bara genom att så kallat dagdrömma, inte vara närvarande här och nu. Jag har mött människor som skapat sig en helt annan fantasivärld där ordningen är på ett sätt som man vill ha det till skillnad från den verkliga världen. 

Jag märker att jag själv ibland flyr bort i filmer, gärna filmer som inte engagerar mig för mycket. När filmen fyller upp min tid begränsar den också mitt liv. Jag får ett annat fokus som får mig att komma utanför mig själv och långt bort från nuet. Att se på film tar också tid. Tid som jag senare klagar på att jag inte har. 

Drömmer du? Finns det skäl att tro att du ibland har saker obearbetade som ständigt återkommer i dina drömmar eller att du på dagtid flyr från något, genom att drömma dig bort? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948