Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 15 mars 2015

En uppnåelig jakt

En fin vårdag, om än kyligt. En härlig promenad, men lång. En fin fikastund, men blött på marken. Ett gott the, men lite varmt. Fint med sol, men jag glömde solglasögonen. Jag har ett bra jobb, men chefen är en skit. 

Vi har det bra, men ändå inte. 

När vi har svårt för att vara helt tacksamma för det som är just nu är vi inte närvarade här och nu. Vi befinner oss någonstans i vår historia. Antingen har vi valt att vara allmänt missnöjda, valt att inte tillåta oss att vara nöjda eller valt att inte tillåta oss att det är ok när det är tillräckligt bra. Allt handlar om oss själva. 

Ord som "men" eller varje ord av missnöje är ett understatements som handlar om oss själva. Finns det en anledning, någonsin att inte säga att just nu så är det ok. Just nu så är det bra och där avslutas meningen?! 

Jag har varit en "men människa" och aldrig varit nöjd. En riktig bitterbuttergubbe! Det har också skadat mig och andra oerhört. Troligen mig själv mest. 

När jag tänker på det blir jag riktigt trött. Att någon någonsin stått ut? 

Ord som men, negativa tankar eller åsikter om andra borde förbjudas och den som använder det bestraffas eftersom sådana negativt smittar och är farliga. 

Munkarna i Tibet späker sig själva med iskallt vatten över kroppen för att påminna sig själva om hur negativt det är för tanken och känslorna. 

De negativa tankarna drar oss ner i ett djup ingen vill eller skulle behöva vara i. De leder oss ner till något vi sedan tvingas ångra. Jakten på lyckan infinner sig alltid om jag stängt ute detta. 

Idag är en härlig dag med nya möjligheter och nya lärdomar. Idag är en dag utan negativa tankar. 

Hur många negativa tankar har du under en dag. Ge dig själv chansen att räkna dessa och se hur många du fick. Fundera sedan på hur en dag skulle kunna se ut utan dessa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948