Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 8 april 2015

Vad är det som gömmer sig

Ibland är vägen fram så ren och vacker. Den är så självklar och öppen. Allt är mig givet och allt jag önskar har jag redan. Hon är så härlig och jag är så fin. Barnen hittar sina liv och känslan är där den ska vara. Jag är här och nu. Historien är långt borta och när den kommer är det lätt att möta den för att sedan vinka farväl. Framtiden har ingen oro utan kommer när den kommer. Jag har släppt på kontrollen och kör nästan förarlöst.

Kärlek till mig och kärlek till min omgivning. Kärlek till alla. 

Så enkelt är det.

När allt är på plats och vilar i sin vagga öppen för det som kan komma. När känslan nästan skapar sin egen balans. 

Då.

Då kommer det från ingen stans alls. Då kliver han på tåget, en besatt. En ligist utan skrupler och undantag. Då ger han sig till känna.

Men det här känns inte bra. Nu känner jag mig inlåst. Nu är jag inte fri. Nu är det en tristess. Vad händer? Händer det nått? Känslan är för bra. Kaoset söker sin väg som bäcken söker sin väg ner till havet. Sakta, sakta svallar känslor över. Som en tsunami sköljer känslorna in över land och förstör allt i sin väg. Den som inte befinner sig på en skyddad nivå kommer att förgöras och försvinna tillbaka ut i kaosets hav.

När gamla känslor kommer tillbaka känns det ibland som inget förändrats. Allt är som det var. Ingen annan förstår men jag känner.

När gamla beteenden och känslor kommer tillbaka gäller det att vara på sin vakt. Då handlar det om att betrakta vad som händer och sätta ord på sina känslor. Då handlar det om att vara saklig, sann och ärlig med det som sker och öppen med det som händer både i relation med sig själv och i relation med andra.

Det är i dessa stunder den egentliga prövningen kommer. Det är inte i själva stormen det blir uppenbart utan det är i det lugn som kommer efter. Antingen för att jag befinner mig allt för långt bort från stormen eller för att jag befinner mig precis i stormens öga.

Lugnet, lugnet som har en tendens att vara granne med kaoset. lugnet talar om något eller rättare sagt lugnet återskapar gamla känslor som tidigare talade om något.

Vad händer när du har det för bra? Hur påverkas du av att kaoset inte är där?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948