Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 19 maj 2015

Vi har nått

Det som fått oss ner kan också få oss upp. Vi är olika. Det vi fått har kanske kontrollerat oss allt för länge. Vår strategi har varit att kontrollera den. Resultatet har lett till konsekvenser vi ville undvik. När vi vågar möta och lära känna vårt motstånd kan vi neutralisera det. När vi använder oss av vårt motstånd har vi också en kontroll. 

Vi äger förmågor som också kan användas. Förmågor som andra inte har, har vi. Vi är bra på att känna in. Vi är bra på att tänka och vi är bra på att agera. Det är förmågor. Vi kanske inte kan allt av det men delar. Sådana delar vi själva använt oss av i vår livsstrategi och som vi tränat på länge och utvecklat. Andra saknar det vi har. När vi lärt oss att det finns en på och avstängningsknapp har vi också lärt oss att använda oss av det. Vi äger det istället för att det äger oss.

Jag har en del sådana förmågor som tidigare var ett problem för mig. Jag har beteendena kvar som nu istället är mina förmågor. Jag vet när jag ska använda mig av dessa och när jag inte ska det. Det har blivit en tillgång istället för ett problem. 

Jag kan känna in och jag är bra på att ställa frågor. Jag kan vara bestämd och bli en vägledare. Tidigare var dessa strategier och förmågor något som ledde mig längre bort från mig själv.

Har du lyckats vända dina strategier till tillgångar? Hur gjorde du och vad är det du kan? För du kan saker det vet jag, men vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948