Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 22 juni 2015

Alla har vi en historia

Det växte upp en liten grabb med sin familj och sin lillasyster för väldigt många år sedan. På den tiden fanns det inte dagis och förskola utan hans mamma var hemma. Pappa. Arbetade och var ofta inte hemma. Uppväxten blev i stunder ensam. Föräldrarna var sällan sams så var också han och hans syster. Tidigt växte misstro, avund och brist på tillit. Regeln blev att hitta sätt att överleva. Överleva innebar att vara hemlig. Tidigt lärde han sig att ha koll på rummet. Han fick en särskild känsla för om något var på gång, om föräldrarna inte var i mod eller hade bråkat. Han kunde uppleva att det var som en tillgång då att på något sätt fatta läget och kunna förhålla sig till det. 

Eftersom pappan sällan var hemma tog pojken mer och mer över pappans roll. Det blev efter ett antal år en bubbelfamilj där barnen till viss del kunde styra. Men samtidigt fanns det en elefant i vardagsrummet som styrde på sitt sätt genom att han dominerade, drack och la sordin över hela familjen. Hans humör avgjorde, när han var hemma. Respekt men ändå inte respekt. Utifrån detta läge utvecklade pojken egna strategier och egna karaktärsdrag. En del lika hans pappa en del lika hans mamma. 

Denna grabb och pojke var jag. 

Alla har vi en historia. Alla har vi en uppväxt och upplevelser som format oss och vårt sätt se på världen. Yttre händelser och inre tankar. Vi anpassar oss och vi styr. Vi agerar på gamla erfarenheter. Vi skapar vår syn på allt som sker eller som inte sker. Vi håller oss krampaktigt till vår historia och vad vi lärt oss. Erfarenheterna blir vårt jag. Gamla rädslor har vi lärt oss att söka oss bort från, genom gamla lösningar.

Gamla strategier hade ett värde då men kanske inte alls är relevant idag, ändå fortsätter vi på ett gammalt inkört sätt.

Alla har vi en historia som skapat den vi är idag. Historien talar bara om vad som varit och vilka erfarenheter vi fått, den handlar aldrig om vilka erfarenheter vi kommer att få. Vi har lärt oss en massa men det vi lärt oss kan vara en gammal kunskap. Gamla kunskaper behöver ibland bytas ut för de gäller inte längre.

Alla har vi en historia att vara stolt över eftersom vi gjorde så gott vi kunde utifrån de förutsättningar som var då. Den historien har fått oss att bli den vi är idag. Med våra brister, med vår skörhet, med våra erfarenheter, med vårt kunnande, med vårt sätt att förhålla oss till andra. Med vår kultur, våra kunskaper om livet och med att bara vara. Det krävs inget för att vara den vi lärt oss att vara för det är vi. Det krävs allt för att vara någon annan än den vi är just nu för det är ju inte vi.

Alla har vi en historia och den är alltid klädsam för utan den historian hade inte du varit du och inte jag varit jag.

Jag är stolt över min historia för där hittar jag min styrka och mina kunskaper. Jag har inte alltid gjort allt rätt och jag har inte alltid känt att det jag gjort att jag skulle vilja göra om det men just då gjorde jag det av någon anledning.

Jag är jag just nu. I morgon kanske jag förändrat något men inte idag just här och nu.

Är du stolt över att du är du och den historia du har med dig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948