Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 12 juni 2015

Jag vet inte men jag väljer

Vi ska ta ställning till en massa i livet. Vilket dagis våra barn ska gå på. Vilken skola våra barn ska gå i. Elleverantör och teleleverantör. Besiktningsfirman för bilen. Vilka fonder vi ska välja i PPM. Android eller Iphone.Vänner som är bäst att vara med. Val av utbildning. Jobbet som blir utvecklande. Politisk när jag väljer. Var jag ska bo. Vad jag ska äta. Att träna och på vilket sätt. Hur jag ska utvecklas mentalt och andligt. Vad vi ska ha till lunch och middag. Semesterresa och vem vi ska vara med på midsommar. Vi ska välja om vi ska sopsortera eller inte och om vi ska satsa på miljön eller inte.Stora och små saker, allt ska vi ta ställning till.Valen är många och antalet val blir inte färre utan de ökar hela tiden.

Vi ska också ta ställning till vad vi tycker om invandrare och tiggare. Vad vi tycker om olika religiösa samfund. Vad som är rätt och vad som är fel. Vem vi gillar och vem vi inte gillar. Människor som vi ska älska eller kanske hata. Om att bära slöja är ok eller inte. Allt ska vi ta ställning till och markera var vi står. Vi gillar saker på facebook och i andra medier. Vi kommenterar och tar ställning. Har vi för starka åsikter åt något håll som avviker från vad den stora massan just för tillfället tycker så är det alltid en risk för var och en av oss om vi ska bli gillade eller inte.

Vi kommer inte undan. Vi kommer verkligen inte undan.

Men.

Det är ok att ha åsikter och det är ok att avvika från hur alla andra tycker. Det är ok att sticka ut och det är ok att vara en i mängden. Det är ok att inte veta. Det är verkligen ok att inte veta. Det är också ok att vara likgiltig och inte bry sig. Det är ok att inte göra val. Det är ok att inte ta ställning. Det är ok att inte vara solidarisk.

Oavsett vad vi väljer att göra eller inte väljer att göra så gör vi ett val. Valet blir en del av oss och visar på en del av våra värderingar just då. Värderingarna är bara dina. Ingen kan anklaga dig för de val du gör däremot kan andra göra egna val utifrån del val du gör på samma sätt som du kan göra val utifrån vad andra väljer.

Alla väljer vi något och alla får vi konsekvenser av de val vi gör. Positiva eller negativa konsekvenser. Det får inte enbart yttre konsekvenser på så sätt att vi blir gillade eller inte utan på sikt får det också inre konsekvenser beroende på vad vi fokuserar på. Vårt fokus är också ett val och leder oss framåt, stillastående eller bakåt.

Vi gör aldrig fel val utan vi gör de val vi gör och som vi för tillfället klarar av att välja. Konsekvenserna blir att vi blir nöjda eller att vi lär oss något.

Mina val har styrt allt jag fått i livet. Det har inte alltid varit enkelt men det har alltid fått mig att växa lite i taget. Ibland har det gjort oerhört ont, nästan olidligt ont. Ibland har det nästan känts som självklart.

Men jag kan inte och vill aldrig klandra någon annan, inte ens mig själv. Jag gjorde mina val och jag var där. Nu gör jag nya val och jag är där också. Jag är närvarande här och nu.

Vilka val gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948