Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 15 juni 2015

Naken käftsmäll

Det finns stunder där jag totalt känt mig naken och till omintetgjord. Där jag känt en total torrhet i munnen och helt utelämnad till andra. Där min känsla varit att alla mina hemligheter öppnats och blivit synliga för alla. Upplevelsen har varit fruktansvärd. 

Oftast har det inte varit så totalt. Jag har gjort bort mig men kunnat skoja bort det. Jag har kunnat kontrollera detta så att det ändå blivit ok. 

Men det finns gånger som jag upplever skarpt att jag verkligen blivit upptäckt med handen i kakburken. 

De gånger jag främst tänker på har jag också upplevt att jag blivit moraliskt dömd och ibland också blivit uthängd och borttagen från gemenskapen. 

Jag lärde mig tidigt att hemligheter ska bevaras hemliga. Avslöjar jag mina hemligheter blir jag dömd. Jag får inte vara med och jag blir svag. Blir jag svag har jag ingen chans att fly eller försvara mig. Känslan är att jag inte överlever. 

Det var så jag lärde mig att kontrollera min omgivning genom att inte berätta allt. Jag lärde mig att äga kontrollen genom att ha hemligheter. Jag lärde mig att vara osann och inte vara ärlig. Jag lärde mig att fabricera en sanning som inte existerade genom att ljuga. Jag ljög även i situationer där jag inte behövde ljuga. Jag skapade mig en kontroll samtidigt som jag tappade kontrollen eftersom jag var tvungen att hålla reda på vad som var sant eller inte sant av det jag sagt.

Så byggde jag upp min värld och varje dag blev ett sätt att överleva utan att bli avslöjad. Kroppen blev spänd, sinnet blev bevakande och jag skapade mig själv en stress.

Detta pågick mycket länge, nästan ett halvt liv tills att allting bara sprack. Helt plötsligt hade jag misslyckat totalt. Helt plötsligt var allt ingen hemlighet längre. Ingen litade på något av det jag tidigare sagt och gjort.

Jag blev totalt naken och utsatt, precis just det som jag kämpade för att inte bli, inträffar med en större smäll än jag någonsin upplevt. 

I den käftsmäll jag då fick som vuxen kom också mitt uppvaknande. Jag behövde bli så utsatt och jag behövde bli så naken. Jag behövde se viktiga människor försvinna för att få kontakt med mig själv, mig själv som jag för länge sedan låst in i ett litet litet rum och glömt var nyckeln låg.

Tack för den käftsmällen.

Var är din botten? När fick du en käftsmäll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948