Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 11 juni 2015

Om du vill det - gör det

Jag arbetar som volontär någon dag i veckan. Jag är samtalsledare och i går kom vi att tala mycket om oro, att inger händer och vad vi vill. Många delade just detta och där de kände både oro, rädsla och frustration. Samtidigt så kunde var och en se att vara kvar i att inget göra kommer att leda till att det man var rädd för ändå skulle skulle komma att hända och kanske just därför.

Vi förvärrar och driver oss själva till den undergång vi är så rädda för i de beteenden vi har och den oärlighet vi bär på mot hos oss själva och mot andra. Tanken vill att något inte ska inträffa men känslan och det undermedvetna driver oss ändå dit av någon anledning.

För att överrösta våra inre ibland oklara känslor krävs ett viktigt arbete. 

Vi behöver först och främst ta reda på vad vi faktiskt vill. Många har ingen aning om vad de vill men vet oftast vad de inte vill. Där efter behöver vi göra det vi vill. Oftast finns det inget reellt som hindrar oss, mer än vårt undermedvetna.

Många av oss fastnar i planer och önskningar men kommer sedan ingen vart. Konkursen närmar sig men inget händer. Rädslan för att göra det vi kanske vill göra bara växer. Det är som att stiga på ett tåg vid perrongen och stå på utsidan när tåget sätter igång. Redan när tåget startar känns farten för hög att kliva av samtidigt som farten ökar och rädslan stiger. För varje sekund vi låter bli att stiga av ökar risken att något väldigt hemskt ska hända.

Vi styr os själva mot kaos och undergång bara för att vårt starka inre är mer övertygande än våra tanka. Gång efter gång sker detta styrt av brist på fokus, egen vilja och en plan för att stötta denna viljan.

Jag var en av dessa som drev mig själv mot min egen undergång fyllda av rädslor. Rädslor både för att undvika kaoset och rädslor för att genomleva kaoset.

Så här efteråt är allt uppenbart men just då såg jag inget klart.

Jag mins den dag och den timme jag fattade mitt beslut om vad jag ville och då jag agerade. Det var en viktig händelse.

Ett sätt att leda oss själva till ett beslut och att handla är att skapa en rädsla som är större än den rädsla som vi bär på. En bra terapeut lyckas med detta.

Fastnar du i dina tankar som innebär att du inte får viktiga saker att hända för dig?
 
 
"- If you want it you have to do it. So, what you want?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948