Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 26 juli 2015

Älta

Älta betyder att jag åter och åter igen repeterar i mitt huvud något som har hänt. Jag beklagar mig och stannar kvar i något som längre inte är. Jag vägrar att släppa något av en orsak. 

Jag håller mig kvar vid något kanske för att jag kan få andra att tycka synd om mig och då blir jag bekräftad. Jag kan vara kvar i det för att jag någonstans anklagar mig själv för det som hänt. Jag kan ha orsaker att vara kvar i det för att jag inte accepterat det som faktiskt hänt. Jag är kvar för att jag känner skam eller skuld. Jag är kvar i det för om jag lämnar ältandet är mycket mer hemskt än att ha kvar något som jag känner igen. Jag identifierar mig med personligheten att älta. Ältandet är något jag ärvt från min uppväxt.

Ni ser orsakerna till mitt ältande kan vara många. En sak är sant och det är att ältandet har en funktion för oss annars hade vi inte valt att älta. Frågan är bara om den funktionen är tillräckligt positiv för oss. Det kan bara var och en avgöra. 

Vad som är uppenbart är att ältandet aldrig kommer att innebära en förändring av historien. Den kommer aldrig att få något ogjort. 

Så länge jag ältar kommer jag också att överlåta mitt mående till något som aldrig kan läka mig. Jag överlåter det till något som skett utanför mig själv. 

Vad jag väljer är upp till mig.

I läkandet ligger att först acceptera det som skett. Genom att acceptera ser jag också till att avsluta det som skett. Först då kan jag bestämma vad jag vill ska ske istället. 

Ältandet är var och ens ensak men vanligtvis bidrar ältandet enbart till ett fortsatt dåligt mående.

Jag minns att jag ältande länge i perioder och att jag ibland sa att jag ville älta för att jag ville att andra skulle förstå hur mycket jag led. Ältandet gav mig inget mer än att jag fortsatte att plåga mig.  Ältandet förstörde mycket för mig både på kort och lång sikt. 

Ältar du och i så fall varför? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948