Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 21 juli 2015

Hjärnan mår som kroppen vs

Studerar boken om hjärnforskningen och det känns skönt att det går att bekräfta att hur vi tar hand om vår kropp även påverkar vår hjärna och tvärt om. Att det nu går att bekräfta också medicinskt att hjärna och kropp är viktigt att ta hand om. Minsta lilla cell som inte är i bra form påverkar alla andra celler. Det skapas olika typer av inflammationer som bidrar till obalansen och därmed stör kroppsfunktion eller hjärnfunktioner. Mår vi dåligt fysiskt har det också sin orsak psykiskt och mår vi dåligt psykiskt har det också sin orsak fysiskt. Allt sitter ihop. Kroppen är gjord för att brukas på samma sätt som hjärnan är gjord för att brukas. Får de inte sin träning och används blir de sämre. Cellernas salthalt påverkas av en massa olika yttre och inre händelser som vi till väldigt stor del kan styra över. Både hur vi tar hand om vår kropp, våra tankar och känslor. Obalans skapar till slut fel i systemet. Detta gäller allt från hur min hjärna fungerar till hur min kropp fungerar. Blir jag sjuk i kroppen har det också orsaker i min hjärna och tvärt om. 

Detta skapar hopp! Med andra ord har jag möjlighet att genom att vårda min kropp också påverka hur jag mår. På samma sätt har jag möjlighet att genom att vårda min hjärna genom att ta hand om mina tankar och känslor också möjlighet att påverka min kropp hur den drabbas av sjukdomar. 

Jag äger frågan på något sätt vilket är befriande. Till hur stor del är svårt att säga men ändå. Forskare vet till exempel att de cancerpatienter som har hopp om livet och en vilja att vilja leva och tror på att bli friska också har en större chans att  leva fortsättningsvis jämfört med de som givit upp hoppet. 

Vi blir sjuka oavsett vilken del vi missköter. Detta kan också påverka hela vårt system. 

Tack för det. 

Forskningen säger bl.a fritt översatt att om vi samlar på oss för mycket fet skapar vi inflammationer i vår kropp som gör att hjärnan fungerar sämre på grund av inflammationen som i sin tur gör att vi blir sämre på att använda vår pannlob vilket påverkar vår förmåga att fatta kloka beslut där vi tar hänsyn till alla möjliga faktorer. Vi fattar också mer underbyggda beslut på morgonen än sent på kvällen då vi på morgonen är mer utvilade. 

Inflammationer som är en obalans i kroppen påverkar kroppens samtliga celler, även hjärncellerna vilket gör att vi behöver ta hand om både vår kropp och själ oavsett vad som var orsak till inflammationen. 

Vi lever i ett system utanför oss själva och vi lever i ett system inne för oss själva. Allt hänger i hop och vi ska inte bli förvånade när systemet kommer i obalans fast vi tagit hand om vår kropp om vi samtidigt glömt att ta hand om vår hjärna.

Jag ser detta så tydligt för mig och blir mer ich mer övertygad om och stärkt av det liv jag lever idag jämfört med tidigare. 

Tack för all den kunskap jag får varje dag om hur allt hänger ihop.

Tar du både hand om din kropp (hälsa) och dina tankar och känslor?   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948