Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 8 juli 2015

Kärlek till mig själv

Vad betyder det egentligen? Vi slänger oss med orden, särskilt vi som arbetet med själen. Kärleken till mig själv! Vi ska älska oss själva! Var kärleksfull mot mig! 

Smakar på orden. Vad väcker det? Känsla av kärlek i sig, oftast inte. Men jag tänker ju på mig hela tiden!? Visst men kanske inte på ett kärleksfullt sätt utan mer med förakt, vad jag vill ha och vad jag saknar. 

Hur många gånger per dag, per timme tänker du kärleksfullt om dig? Hur många gånger tänker du att den du är är just de du vill vara just nu? När du tänker på dig själv tänk du med kärleksfulla förtecken? Utan att anklaga? Utan dömande? Utan att du saknar något?

Troligen inte så ofta. 

Vad betyder kärlek till mig själv? Vad har det för innehåll? 

Tacksamhet. Tacksam till det jag har och den jag är. Tacksamhet till det som sker. Tacksam för att jag har mina tankar och mina känslor. 

Stolt för det jag kan och de som finns runt mig.

Positiva förtecken till allt som beskriver mig själv just här och nu.

Acceptans för det som är precis nu. Just nu är det ok att vara, tänka, tycka, känna och göra. Det är ok. 

Se det som är bra i livet.

Mindre fokus på det som inte är bra.

Unna mig något som jag tycker om eller gillar.

Ägna tid varje dag för reflektion. Bara min egen tid.

Planera in luft i kalendern för mig själv. 

Göra det jag vill istället för det jag måste. 

Ta hand om mitt hem så att jag har det fint runt omkring mig. 

Sova ut.

Äta mat som är bra för min kropp. Äta regelbundet.

Motionera och leva ett hälsosamt liv.

Dricka vatten.

Inte använda droger, alkohol eller andra sinnesförändrade medel.

Vara uppmärksam på när det jag gör blir ett beroende istället för ett komplement. 

Ha fokus på mig själv än det som är utanför mig själv.

Det är vad jag kallar att ge kärlek till mig själv och att älska mig själv.


Ta hand om er där ute och ägna sommaren till att hitta kärleken i dig själv.

Vad är att ge kärlek till dig själv för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948