Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 18 juli 2015

Misslyckas är livet

Genom att lära utvecklas vi. Varje ny dag tar oss längre bort från då. Det vi kunde i går kan rent av vara gammal kunskap. Det som vi trodde var den absoluta sanningen i går visade sig inte alls var sant utan sanningen var långt från det vi då trodde. Vi trodde eller gjorde för sannolikt att det var på ett visst sätt.

Så kan det vara med rykten som vi trodde var sant för att vi hört någon säga det och sedan blir det vår sanning. Tidningarna är fulla av det och även Facebook. Grannen eller en nära vän berättar något som han hört eller säger sig ha sett sedan är resan igång. Men det jag fått till livs är enbart personens spegling av det som skett utifrån den personens tankar och känslor. 

Samma är det med vetenskap och forskning. Den bygger på vad man vill bevisa och göra för troligt. Alltså kan det vara styrt av vem som betalar forskningen och de personer som bedriver forskningen. Det behöver inte vara så men det kan vara så. Det kan också vara så att vi äger en gammal kunskap vi äger som bygger på gamla teorier. Ta idén om att jorden var platt. Det byggde från början på den rådande uppfattningen att den faktiskt var platt. Denna kunskap ändrades när någon vågade tänka ett steg till och på så sätt skapa en ny sanning. Hjärnforskningen idag går med en rasande fart. I detta område är det mycket gammalt som omprövas. Gamla böcker har inte samma värde idag inom detta område. Då trodde man till exempel att hjärnan inte bildade nya celler utan att vi fick vår andel celler när vi föddes och sedan avtog cellerna successivt. Idag vet man att hjärnan bildar nya celler.

Vi lär oss hela tiden. Ta inget för givet utan våga ifrågasätta och våga se saker och ting från ett annat håll. Ompröva och våga lära dig nya saker. 

Men framför allt våga misslyckas! Misslyckas är det som är livet för det är då vi lär oss. I misslyckandet får vi till oss nya kunskaper som vi aldrig hade fått om vi inte just misslyckat. I misslyckandet ligger erfarenheten. Hur många fel har jag inte gjort när jag byggde mitt hus. Idag skulle jag delvis byggt på ett annat sätt. Hur många plank har jag mätt rätt men sågat på fel sida strecket? Hur många som helst. Men jag lärde mig och det fick kosta.

Så är det i livet i övrigt. Utan mina misstag och mina misslyckanden skulle inte jag vara den person som jag är idag. Jag skulle vilja påstå att mina misslyckanden har gjort mig till den samtalsterapeut jag är idag. Utan dessa hade jag inte haft de erfarenheter jag har idag. Jag hade aldrig kunnat vägleda människor på samma sätt. 

Allt kommer genom våra misslyckanden som är en del av livet och kanske rent av så är det just livet. Hur hade ett barn kunnat lära sig så mycket på så kort tid om barnet inte misslyckat och på så sätt lärde sig att till exempel äta, gå, cykla, simma, gå i skolan, bli modig, bli glad och ledsen. 

Misslyckandet ger oss en chans att våga vilket är det barnet gör. När vi går mot att bli vuxna så försvinner modet att misslyckas. Misslyckandet blir ett hinder istället för en möjlighet. 

Vad misslyckades du sist med och vad lärde du dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948