Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 19 juli 2015

Träning är inte lätt

Vi behöver träna våra lungor och träna vår kropp. Får inte kroppen arbeta så mår den inte bra. Blodkärl, inre organ och muskler behöver rörelse och utmaning. På samma sätt är det med vår hjärna. Stimuleras hjärnan så håller den sig pigg och fortsätter att lära sig. Så länge hjärnan är frisk finns alla möjligheter till att hjärnan fortsätter att utvecklas. Stannar vi upp och inte låter hjärnan arbeta kommer hjärnan inte att utvecklas utan istället att minska ner på sin aktivitet. 

På samma sätt är det med våra tankar och känslor. Tillåter vi oss att reflektera och skapa större insikt om oss själva kommer vi också att utvecklas som människa. Vi kommer totalt sätt att få ett rikare liv där allt är möjligt oavsett ålder och andra så kallade begränsningar. 

Men ska vi utvecklas så behöver vi träna. Träna är inte lätt. Det kan ibland finnas tusen skäl till att låta bli att träna. Träna är svårt och är det inte svårt är det ingen träning. Detta gäller all typ av träning oavsett om det är kroppen, hjärnan eller själen. 

Träning blir en uppoffring samtidigt som om det inte är en uppoffring är det ingen träning. V kommer inte undan, om vi inte arbetar för det vi vill blir det inget. Det är lite det som är en del av livet. Vi sår och vi skördar. 

Vill du inget, gör inget. Vill du något så gör något. Börja med andra ord och ta reda på vad du vill. Ägna dig tid åt detta för det är inte lätt. Många har ingen aning om vad de vill när de får uppgift att svara på frågan. 

Jag har länge gått i livet och trott att saker skulle bli mig givna. Blev det inte som jag önskade kändes det orättvist och jag blev avundsjuk på vad andra hade som inte jag hade. Samtidigt har jag känt att jag saknat annat omedvetet som jag kunnat kämpat och gjort uppoffringar, hur mycket som helst. 

Vägen till en förändring för mig var att bestämma vad jag ville och utifrån det träna och kämpa för att uppnå det. Grunden till detta har handlat om rutiner och struktur och en tydlig ärlighet mot mig själv. 

Medvetet omedvetet har jag sedan successivt nått det jag önskat. 

Men det har varit mycket träning och mycket uppoffring. 

Tränar du och vad tränar du? Är det för att nå något du vill eller gör du det av något annat skäl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948