Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 16 juli 2015

Våga vänta

En bok, som jag läser just nu, handlar om att fatta beslut och det senaste inom hjärnforskningen. I boken tar författaren bl.a upp frågan om en av nycklarna till framgång, egentligen nyckeln till att vi alla människor generellt blivit mer framgångsrika i förhålla till djuren. Det handlar om pannlobens utveckling och förmåga att bedöma en tänkt framtid. Forskare har bl.a kommit fram till att de som inte behöver direkt tillfredställelse utan kan vänta på utdelning i framtiden har också en möjlighet till större framgång. Att våga ha is i magen. Hundar vill ha tillfredställelse direkt och äter medans det finns mat medan katten äter när den är hungrig och ekorren hamstrar. Vi människor har olika utvecklade pannloben och också olika relation till behovet av att bli direkt tillfredsställd. Människor som har svårt att stå emot alkohol, cigaretter, sötsug, sug efter mat, droger, träning, jobba och andra dopaminpåslag kan ha en mindre utvecklad pannlob eller en pannlob som påverkats på något sätt. Detta kan göra att det finns vissa som har svårigheter eller en benägenhet som andra inte har på samma sätt. Svårigheter med att just kunna motstå direkt tillfredställelse.

Vi kan ha svårare att fokusera och vi kan ha svårare att förutse framtiden genom att inte våga spara oss till framtida behov eller konsekvenser. Samtidigt ligger det i mänskligheten att vi har lättare för att fatta beslut som ligger nära i tiden än beslut som ger utdelning i framtiden. 

Jag tror att jag utvecklat en kombination där jag både ser framtida behov och kan hålla inne min nuvarande lust samtidigt som jag i vissa situationer definitivt söker de kortsiktiga kickarna. Jag känner mig ibland definitivt som en dubbelnatur.         
Jag är övertygad om att ha is i magen, våga vänta och hålla inne en lust ett tag skulle föra nytt syre i mig samtidigt som jag kan se att jag i andra stunder väntar alldeles för länge, för att jag verkligen vill ha det bästa och att jag då helt missar allt. 

Hjärnan har en uppbyggnad och en funktion som det kan var bra att försöka förstå så att det kan bli lättare att förstå hur den tänker, hur den fattar beslut och vilka svårigheter den behöver hantera i dess väg.

Det är t.ex viktigt att kunna ha en vision eller ett långsiktigt mål men delar vi inte upp det i delmål kan lusten att uppnå målet omintetgöra hela projektet eftersom det kan upplevas som ouppnåeligt och svårt. 

Beslut är ett intressant ämne som det finns mycket att skriva om och som jag gärna vill återkomma om. 

Hur fattar du dina beslut? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948