Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 29 augusti 2015

Det bor en rastlöshet i mig

Jag har många olika karaktärer i mig. Från början var många av de mindre bra karaktärerna i mig en belastning. De bra är lätta att hantera men de mindre bra kan ibland stöka till det för mig. Jag märkte att just de mindre bra såg även andra och de var också snabba på att tala om det för mig. Jag började tro på dessa och de blev ett ännu större problem för mig. Psykopat, dominant, bekräftelsejagare, vara i centrum, oärlig, falsk, otrogen, känslokall osv. Då förstod jag inte att de handlade om deras känslor utan jag tog det som en bekräftelse på att jag var "avslöjad" men förnekade allt. Jag kände ju igen vad de sa, de beskrev min pappa och han ville jag ju inte vara lik. Nu talade de om dessa ord direkt till mig om mig. 

En av dessa egenskaper, som bor i mig är rastlöshet. Jag tror också att denna rastlöshet är en källa till mycket annat som innebar att det tidigare blev bekymmer för mig. Det händer även idag att rastlösheten finns där men nu kan jag hantera känslan och tankarna på ett annat sätt. Agerandena blir på ett annat sätt och jag är mer medveten om vad det är som sker och vad jag gör.

Rastlösheten innebär att jag vill göra saker, jag vill vara sysselsatt, jag vill ha projekt, jag vill engagera mig och jag behöver både fysiska och mentala utmaningar. 

Men detta innebär också att jag behöver vara uppmärksam på min irritation och att jag har svårt att bara ta det lugnt och tycka att det är ok. Det innebär också en mängd olika andra saker som jag märker att jag gör för att stilla rastlösheten som bara finns där. Jag är en person som är rastlös och jag behöver förhålla mig till det. 

Ibland innebär detta att bara låta rastlösheten värka ut. Ibland innebär det att jag behöver göra saker. Ibland innebär det en mängd energi som jag kan använda mig av på ett bra sätt. 

Bor det en rastlöshet i din kropp och vad gör du när den vill säga något till dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948